نامه سرگشاده خطاب به نویسندگان محترم ماهنامه ی سلام ابرکوه

علی مهدی پور


بسم الله الرحمن الرحیم

«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس...»

با سلام و احترام

به خوبی می دانید که آزادی امروز مردم ایران و از جمله شما نویسندگان نتیجه انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران به رهبری پیامبر گونه حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و ثمره مجاهدت های شبانه روزی و مخلصانه ی مجاهدان و مبارزان و ایثارگرانی است که قبل و بعد پیروزی انقلاب اسلامی با نثار جان خود و عزیزانشان این شرایط ویژه را فراهم آوردند و امروز همه آن ولی نعمتان ما و شما انتظار دارند که در نوشتن مطالب رعایت انصاف را نموده و با اعصاب آنها و فرزندانشان بازی نکنیم. بنابر این بر اساس احساس وظیفه مطالبی را به عنوان نامه سرگشاده تقدیم شما و سایر خوانندگان محترم می کنم.

1- حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: خدا از مردم نادان عهد و پیمان نگرفت که بیاموزند، تا آنکه از دانایان عهدی گرفت که آموزش دهند. (نهج البلاغه؛ حکمت 478)

حضرت با این بیان خود، که هیچ نیازی به توضیح ندارد مسئولیت هر دو قشر دانا و نادان، عالم و جاهل و آگاه و ناآگاه جامعه را بیان می فرمایند و مسئولیت خطیر افراد آگاه و دانا را متذکر می شوند.

2- حضرت علی (علیه السلام) با توجه به اهمیت نویسندگی و تأثیر شگرف آن در جامعه، در فرمان معروف خود به مالک اشتر به جایگاه ویژه ی نویسندگان اشاره می کنند. (نهج البلاغه ؛ نامه 53)

3- حضرت علی (علیه السلام) در همان نامه به مالک اشتر خطر بزرگی را که همه انسان ها ممکن است در معرض آن قرار گیرند، گوشزد کرده و فرموده اند: مبادا هرگز دچار خودپسندی گردی... که اینها از بهترین فرصت های شیطان برای هجوم آوردن به توست.

4- حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) در فرازی از وصیت نامه ی سیاسی الهی خود آورده اند: «وصیت من به نویسندگان و گویندگان و روشنفکران و اشکال تراشان و صاحب عقدگان آن است که به جای آن که وقت خود را در خلاف مسیر جمهوری اسلامی صرف کنید و هر چه توان دارید در بدبینی و بدخواهی و بدگویی از مجلس و دولت و سایر خدمتگزاران به کار برید و با این عمل، کشور خود را به سوی ابرقدرت ها سوق دهید، با خدای خود یک شب خلوت کنید و اگر به خداوند عقیده ندارید با وجدان خود خلوت کنید و انگیزه ی باطنی خود را (که بسیار می شود خود انسان ها از آن بی خبرند) بررسی کنید، ببینید آیا با کدام معیار و با چه انصاف ... به جنگ اعصاب برخاسته اید و به اختلاف انگیزی و توطئه های خائنانه دامن می زنید».

توضیح این که: اولاً حضرت امام از نقایص و ایراداتی که بر مجالس و دولت ها وارد است بی اطلاع نبوده اند. ثانیاً شما از اشکال تراشان و صاحب عقدگانی که دنبال اختلاف افکنی و توطئه باشند، نیستید و ثالثاً در عقیده و باور شما به خدا شک نداریم.

5- حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) مکرر نیاز به نقد و انتقاد را یادآوری کرده و فرموده اند: انتقادات منصفانه باشد همان طور که حمایت ها باید واقع بینانه باشد. (نقل به مضمون)



اینجانب تنها آخرین شماره ی ماهنامه ی شما (تیر ماه 90) را دیدم و کامل خواندم، بنابر این شاید نتوانم قضاوت کامل و نقد جامعی تقدیمتان کنم اما با توجه به مقدمه های فوق، نکاتی را یادآور می شوم:

الف) نشریه خود را مزین و متبرک کنید به فرمایشات و سخنان نغز خداوند مهربان و حضرات معصومین علیهم السلام.

ب) حداقل حقی که حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) بر گردن جهان بشریت و به ویژه ما دارند این است که از آثار به جامانده از آن عزیز سفر کرده برای تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانانی که آن روح خود را درک نکرده اند استفاده کنیم.

ج) در شناخت و معرفت نسبت به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) از دیگران عقب نمانیم و این حقیقت را به گوش همگان برسانیم که معظم له به چیزی جز سربلندی ملت ایران و خوشبختی و سعادت آنان که در گرو پیشرفت و رفاه مادی و معنوی آنهاست، نمی اندیشند و صرفاً اقدامات و فرمایشات ایشان را به عنوان دیدگاه های نظام اسلامی تلقی و معرفی نماییم. (خوب بود برای پرداختن به موضوع مهدویت و غیبت امام زمان (عج) از نظرات حضرت آقا استفاده می کردید و نه از افاضات آقای فاضل میبدی که حداقل ما و شما ایشان را می شناسیم.)

د) گرانی و تورم در جامعه نه چیز جدیدی است و نه موضوع قابل انکاری است، لکن نباید به بهانه ی آن خود را مجاز دانست که:

• سیاست های اصولی نظام در حمایت از مظلومان و محرومان عالم را که برخاسته از ارزش های دینی ماست به چالش کشید؛

• ملت های مسلمان و مظلوم دنیا را که بیدار شده اند و به تأسی از مردم ایران برای رسیدن به استقلال و آزادی از هیچ اقدامی فروگذار نیستند، دچار یأس و ناامیدی کرد؛

• در آستانه روز قدس و روز حمایت از مردم مسلمان و در بند فلسطین شعار صهیونیست پسند « نه غزه نه لبنان...» را احیاء کرد؛

• به مسئولان نظام تهمت دزدی زد یا اقدامات آنها در مبارزه با مفسدان اقتصادی را نادیده گرفت.


نکات پایانی:

 پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و طی سال های بعد از آن، شعار صهیونیست های اشغالگر این بود که مرزهای فلسطین اشغالی از نیل تا فرات است؛ اما اینک و تنها پس از حدود سه دهه حمایت های معنوی و مادی ملت مسلمان ایران از مردم مظلوم فلسطین، نه تنها از این شعار خبری نیست بلکه همه قدرت های مستکبر عالم که این رژیم را به وجود آوردند تا پایگاهی باشد برای آنان و در خدمت منافع آنها، جمع شده اند و تلاش می کنند تا شاید بتوانند نابودی این رژیم را به تأخیر بیندازند.

 دست یابی به انرژی هسته ای صرفاً بهانه ای است در دست دشمنان ملت ایران برای فشار بر مردم. شما و همه آگاهان می دانند که حتی اگر مردم ایران از این حق مسلم خود صرفنظر کنند، مستکبران عالم بهانه های دیگری برای فشار بر مردم ایران در آستین دارند. هر چند دست یابی به انرژی هسته ای هم چیزی نیست که صرفنظر کردن از آن عاقلانه باشد.

و ما توفیقی الا بالله



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا